HTML

Bookfenc

Friss topikok

  • kovi1970 (törölt): Sam Harris az egyébként megfontolandó gondolatait, kevélységével rombolja. Több tiszteletet kelle... (2014.01.22. 18:36) Egy ateista naplója

Archívum

Linkblog

Fordulat az olvasásban

2010.08.23. 10:37 Costo

„Biztosíthatom, hogy nem Esti megbízásából zaklatom”

Címkék: körkérdés kosztolányi dezső károlyi csaba akarsz e játszani?

Károlyi Csaba kritikus a feltámadt Kosztolányival folytatott párbeszédet, akiben az a legijesztőbb – írta –, hogy művei soha nem unalmasak.

 

 

 

1. Mikor találkozott életében először Kosztolányival, és mire emlékszik ebből a találkozásból?

Sajnos, nem találkoztam vele, mert ő meghalt 1936-ban, én meg 1962-ben születtem. Hogy a műveivel mikor találkoztam először, azt nem tudom, egyszerűen nem emlékszem. Az biztos, hogy amikor általános iskolában a verseit tanultuk, akkor még nem tetszettek. Aztán előbb láttam a műveiből készült filmeket, minthogy olvastam volna azokat, erre talán emlékszem.

 

2. Mi volt élete legfontosabb Kosztolányival kapcsolatos élménye?

Az, amikor egyben végigolvastam az összes szépprózáját. Annak idején ugyanis ebből írtam a szakdolgozatomat a bölcsészkaron. Pontosabban a novellisztikájáról írtam főleg.

 

3. Ki a legfontosabb az Ön számára: a költő, a regényíró, a novellista, a műfordító vagy a publicista Kosztolányi?

A novellista és regényíró, illetve a kettő együtt az Esti Kornélban. És újabban megint sokat olvastam a publicisztikájából, elsőrendű! Talán az a legijesztőbb benne, hogy sohasem unalmas, de tényleg nem.

 

4. Melyik Kosztolányi szöveget értékeli a legtöbbre, és melyet a legkevesebbre?

Legtöbbre az Esti Kornélt, és nagyon nem szeretem az Ilona című versét, mert az hülyeség. Vagy például az Egy asszony beszél-sorozat novelláit is kedvelem (a Tengerszem című novelláskötet egyik ciklusa), sajnálom, hogy azokból nem lett egy könyv.

 

5. Melyik a 11. legszebb magyar szó?

Ló.

 

6. Mit mondana Kosztolányinak, ha szembe jönne az utcán?

 

-         Ne féljen, uram, Ady nem támadt föl, csak Ön, de mondja csak: Babitsot szeretné?

-         Nem ismerem Önt, uram.

-         Sajnálom és megértem, honnan is ismerne. Biztosíthatom, hogy nem Esti megbízásából zaklatom. De képzelje, ma egy Esterházy Péter nevű író tartja életben Esti figuráját, mégse volt hiába teremtve.

-         Őt se ismerem.

-         Ezt viszont tényleg sajnálhatja. De miért akarta újra kezdeni az életet?

-         Nem értem.

-         Azt kérdeztem, és látja, nem is tegezem, miért akart ismét világra jönni, mikor Esti barátja meg nem akart?

-         Nem is tudom.

-         Hiszen azt mondta, hogy a halottak nagyon jó helyen lehetnek és nem is akarnak föltámadni…

-         Azt nem én mondtam, hanem Esti.

 

7. Ha egyidős lett volna Kosztolányival és Csáth Gézával, játszott volna velük?

Ha egy városban laktunk volna, iskolás korunkban nyilván. Később már nem biztos. A legrosszabb egyébként az lehetett, mikor már ők sem játszottak egymással.

 

8. Mi az, amit áthagyományozna Kosztolányi munkásságából a 21. századra?

Az egészet.

 

9. Mi az, amire a leginkább kíváncsi lett volna a Kosztolányi-hagyatékból, amelynek nagy része egy második világháborús bomba következtében elveszett?

A feleségével, Harmos Ilonával kapcsolatos dolgokra. Az lett volna a legszebb, ha Kosztolányi is írt volna egy könyvet Kosztolányi Dezsőné címmel.

 

10. Babits Mihály így nyilatkozott: "Kosztolányi Dezső szavai épek, mint az egészséges testek, s jól tartanak, mint az erős test rostjai. Szilárdak, a magyar nyelv legjobb anyagából valók, s kibírják a korok időváltozását." Egyetért-e Babits Mihály szavaival?

Igen, azt hiszem, hogy jobban kibírják, mint Babitséi. Ha meg éppen látszik rajtuk az időváltozás, akkor pont az a szép. Mert mindig csak kicsit látszik. Csak amennyire még jó.


(Fotó: Zsámboki Mari)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bookfenc.blog.hu/api/trackback/id/tr852240620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása